woensdag 28 december 2011

2011: een mooi loop jaar

Zo aan het eind van het jaar maar even terugblikken op een mooi loop jaar.

Winter

In januari kon ik niet zoveel motivatie vinden om te gaan lopen. Weer was ook niet top. Februari was eigenlijk hetzelfde. Lopen op een laagpitje. Tijdens de vakantie op Lanzarote ging het al wel iets beter. Mede door het heerlijke weer toch een paar keer gelopen.

Maart

Net terug uit Lanzarote hebben Herwin en ik het besluit genomen om ook in 2011 de 20 Miles van Graubunden te gaan lopen. En dan bij de 32 kilometer te gaan kijken hoe de vlag er bij zou staan. Om toch een beetje goed voor de dag te komen, was het zaak om kilometers te gaan maken.

Ik had voor mij zelf besloten om maart en deel van april te gaan gebruiken voor kilometervreten. Lichaam laten wennen aan de belasting van veel en lang lopen. Dit ging goed.

April

Ingeschreven voor de 10 kilometer op 2de paasdag in Utrecht om samen met Dorine te lopen. Was wel langgeleden dat ik zo’n korte afstand had gelopen in wedstrijdverband, maar het parkoers van de halve marathon was dusdanig saai dat ik mij daar niet aan wilde wagen. Op 2 de paasdag wel lopend naar de start gelopen, daarna de 10 kilometer in 52 minuten gelopen en na daarna met kleine omweg weer terug naar huis. Toen stond de teller ook op 21 kilometer.

Mei

De eerste week zijn we met beide gezinnen naar Tjechie geweest, op familie bezoek. Hardloopspullen mee natuurlijk. Daar hebben we bijna elke dag gelopen. Was goed om te ervaren waar je lichaam toe instaat is. En dat je lichaam best veel kan hebben, ondanks dat de vermoeidheid gedurende week aan het toenemen is. Laatste duurloop was zelfs 33 kilometer. Totaal in die week was net geen 100 kilometer. Geslaagde trainingstage dus, zeker als er geen kilometer horizontaal was.

Terug uit Tjechie een klein beetje gas terug genomen. Wel ingeschreven voor de Rheinsteig Extremlauf in Bonn eind mei.

Dus eind mei naar Bonn gereden voor deze wedstrijd. Erg mooie wedstrijd, top georganiseerd en door een fantastisch landschap. En mooie testcase voor de Graubunden. De Rheinsteig Extremlauf is 34 kilometer en gaat over zo’n 7 bergen/heuvels. Steil omhoog en omlaag. Aan het eind had ik een goed idee waar ik sta en wat er nog moet gebeuren voor eind juni.

Juni

De maand van de waarheid. Nog lekker doorgetraind voor eind juni. Vanaf half juni echt gas terug genomen en veel rust gepakt. Eind juni naar Zwitserland gereden. Na een relax dag, de dag van de wedstrijd, verslag kan je hier lezen. Maar wat was het een gave ervaring. Mijn eerste marathon gelopen en dan ook maar meteen die van Graubunden. Zijn makkelijkere marathons. Wel balen dat Herwin uit moest stappen.

Juli

Tijdens de zomervakantie naar de Ardeche Vert geweest. Heerlijke vakantie gehad en ook nog wel wat kilometers gemaakt in een zeer heuvelachtige omgeving. Genieten dus.

Augustus

Deze maand was de maand van rustiger aan doen. Niet veel bijzonders gedaan. Gewoon lekker gelopen

September

Ook dit jaar weer eens meegedaan de Dam tot Damloop. Wel erg lastminute dit keer, maar goed te doen. Weer was bij de start erg vreselijk, een wolkbreuk. Waardoor ik mij afvroeg of de organisatie wel een noodplan zou hebben. Wat zou je moeten doen met zoveel mensen. Want masaal is het natuurlijk wel allemaal. Doordat het zo lastminute was, had ik niet echt verwachtingen. Was weggegaan met het idee om lekker te lopen. Dat is gelukt en de tijd was ook best wel goed, 1.25. Na de finish had ik het gevoel dat ik nog wel even door zou kunnen.

De week erna volgde de volgende uitdaging. We deden weer met Arrange mee aan de Utrechtse Heuvelrug Estafette Met een team 100 kilometer lopen van Amersfoort via Amerongen terug naar Amersfoort. Altijd leuk en gezellig. Aangezien Herwin en Arjan in voorbereiding waren voor de Amsterdam Marathon hadden we besloten om binnen de estafette onze eigen etappe te lopen daarnaast nog door te lopen om zo tot een duurloop van 30 kilometer te komen. Weer was die dag zeer zonnig en warm waardoor ik na 26 kilometer met een fietser ben gewisseld en de laatste 4 kilometer fietsend heb gedaan. Moest er wel even van bij komen.

Vlak daarna heb ik mij ook maar ingeschreven voor de Amsterdam Marathon om Arjan en Herwin bij te staan tijdens de wedstrijd.

Oktober

De maand van de Amsterdam Marathon. Gewoon door trainen om enigszins voorbereid te zijn voor de 30 kilometer in Amsterdam.

Alles was druk in Amsterdam, kledinginname, startvak binnenkomen, starten, parkoers. Kostte wat moeite om er van te genieten. Heb op 10 kilometer serieus gedacht om te stoppen. Maar langs de Amstel krijg ik eindelijk een gevoel van genieten.

Bij de 30 kilometer, wat het plan was om dan dan te stoppen, ben ik door gelopen. Helaas kreeg ik 4 kilometer later last van kramp nadat ik een beetje ongelukkig terecht kwam in een tramrails. Op 38 kilometer heeft een EHBO-er mijn kuiten ontspannen gemasseerd, waarvoor dank. Waardoor ik laatste kilometers nog enigszins voor uit kon komen. Ging niet helemaal lekker meer op het laatst, maar toch wel mijn tweede marathon uitgelopen. En Herwin heeft hem ook uit kunnen lopen. Toppie, hoor.

Aanslag op je lichaam van zo’n asfalt marathon is toch wel groter dan een bergmarathon, had wel een paar dagen nodig om te te herstellen. De woensdag erna op de baan met andere marathonlopers rustig een paar kilometer uitgelopen. Heeft toen heel goed gedaan. Spieren erna voelde meteen een stuk soepeler.

Weekend erna in Brussel een erg mooi rondje gelopen van hotel naar het Atomium en terug. Was bijna helemaal alleen onder het Atomium. Erg mooi moment.

November

Wilde nu eindelijk eens rustu gaan nemen voor mijn lichaam. Maar via Twitter kwam ik er achter dat ze bij een ander IBM Business Partner Silverside nog mensen zochten om de Zevenheuvelenloop te lopen. Een berichtje was voldoende om mee te mogen/kunnen doen.

Op de dag van de Zevenheuvelenloop was het in bijna heel Nederland heel erg mistig. Maar niet in Nijmegen. Wel fris, maar de zon scheen, dus dat zou weer genieten worden. Had hem nog nooit gelopen. Qua parkoers is deze loop erg goed bevallen. Lekkere klimmetjes en een sneller finish. Maar ook hier was het weer akelig druk. En de meeste mensen voelde zich niet aangesproken bij het verzoek om zoveel mogelijk rechts te gaan lopen.

Heerlijk gelopen, boven verwachting onder de 1.20 gefinished.

Daarna liet mijn lichaam toch heel duidelijk weten dat het even genoeg was. Ik heb 3 weken echt rust gehouden. Wel ben ik blijven zwemmen op de zondagochtend om enigszins in beweging te blijven.

December

Was dus een maand van rust en langzaam weer het lopen oppakken. Samen met Herwin 2 weken geleden een ronde van 22 kilometer door de bossen van Hattem gelopen en afgelopen maandag (tweede kerstdag) alleen de Posbank opgeweest. Was geen lange ronde ( 13 kilometer ) wel een erg mooi, modderige ronde.

En aankomende vrijdag ga ik samen met Herwin en Arjan het jaar 2011 waardig afsluiten met het lopen van de Utrechtse Heuvelrug Trail. Niet voor een klassement, maar gewoon omdat het kan.

 

Al met al een gaaf en geslaagd loopjaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten