vrijdag 13 mei 2011

Hardlopers en honden bij de Nedereindse plas

Vanochtend ben ik maar weer eens naar de Nedereindse plas bij Nieuwegein gereden om te trainen op het MTB parkoers. Wat mij al langer stoorde gebeurde vanochtend weer. Je komt honden tegen die gewoon los lopen. En als je daar dan wat van zegt, krijg je de wind van  voren.

Ik heb het niet zo op honden, zeker niet meer nadat ik een paar jaar geleden aangevlogen ben door een agressieve hond. Ben dus altijd op mijn hoede als er een loslopende hond loopt. En geloof zeker niet zomaar dat de hond niets doet, als er wordt beweerd dat ‘hij niets doet’.

Ik blijf altijd direct staan en ga zo’n hond niet uitdagen. Als de hondenbezitter geen actie onderneemt om de hond bij zich te roepen en liever nog aanlijnen, dan vraag ik altijd of ze hond even willen aanlijnen.

Ik moet zeggen dat dat eigenlijk altijd goed werkt, alleen niet bij de Nedereindse plas in Nieuwegein.

Honden worden standaard niet aangelijnd, ondanks dat er aan het eind van parkeerplaats bij de skibaan een bord staat. Hondenbezitters doen erg vaag over ‘hier mag die wel los, maar niet daar’. En als je ze daar dan weer tegen komt en ze vraagt dat we nu toch echt daar zijn waar ze vast moeten, dan wordt je voor alles uitgemaakt.

Ik moet zeggen dat de lol om daar te lopen er wel af gaat, ondanks dat het parkoers lekker dichtbij is en selectief. Het recreatieschap of wie het ook beheerd moet, denk ik, duidelijker aangeven waar honden eventueel wel los mogen lopen. Weet iedereen waar ze aan toe zijn en weet ik tenminste waar ik weg moet blijven.

Overigens toch nog een kleine 13 kilometer lekker heuvel op en heuvel af gelopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten