maandag 14 maart 2011

Graubunden Marathon: de voorbereiding

GBM2011_profiel De voorbereidingen van de wedstrijd/uitdaging op 25 juni 2011 zijn in volle gang.

We hebben inmiddels ingeschreven en onderdak is ook geregeld. Dus daar hoeven we ons al geen zorgen over te maken

Maar hoe ga je je als Nederlander nou voorbereiden op zo’n uitdaging. Dat heb ik mij de laatste weken ook afgevraagd.

Door wat onderzoek te doen op Google kom je wel wat zaken tegen. Bottomline is: zorg voor een goed duurvermogen en train zoveel mogelijk op de aanwezige heuvels.

Mijn globale voorbereiding:

Maart 2011

lichaam laten wennen aan belasting. Zoveel als mogelijk kilometers maken en veel trainingsessies. Weer met de hardlooprugzak gaan lopen om ook drankregime trainen. Liefst zoveel mogelijk off road.

April 2011

Lange duurlopen langer maken. In de lange duurlopen proberen niet te hard te gaan. Zit er zelfs aan te denken om maar weer eens met de hartslagmeter te gaan lopen om niet te hard te gaan.

Baantraining gaan gebruiken voor de snelheid en kracht.

Mei 2011

paar extreem lange duurlopen, maar ook meer rust tussendoor proberen te pakken. Eerste week van mei gaan we een week knallen in Tjechie, geen vreselijk hoge bergen, maar toch wel wat. Als alles goed gaat op zondag 29 mei de Rheinsteig Extrem lauf in Duitsland te doen. Deze is 34 kilometer lang over zeer geaccidenteerd terrein.

Juni 2011

Langzaam beginnen met het afbouwen van de belasting, nog wel een paar lange duurlopen.

Met name met Pinksteren de laatste zeer lange duurloop over de Veluwe, waarschijnlijk een groot gedeelte van de MTB route

Daarna de laatste 2 weken, geen gekke dingen doen. Vooral lichaam laten uitrusten. Paar korte loopsessies om het niet helemaal te verleren. Wat denk ik wel lastig gaat worden, afgelopen jaar had ik ook moeite mij in te houden zo vlak voor de start. Conditie is waarschijnlijk zo goed dat je eigenlijk alleen maar wil lopen. Zal dus handrem tijd worden.

Donderdag 23 juni naar Zwitserland rijden en de vrijdag uitrusten, misschien nog ff kort in Lenzerheide lopen. Als we zin hebben Winking smile

 

Nieuwe trailrunning schoen

Ben ook benieuwd om op mijn nieuwe trailschoenen te gaan lopen. Momenteel loop ik op de Asics Trabuco, maar ga overstappen op de Salomon XA Comp. Mede op aanraden van Andre Leppers van Run2day in Veenendaal.

 

Voorbereiding tot op heden

Deze maand heb ik, nadat we besloten de Graunbunden Marathon te gaan lopen, de trainingsessies opgevoerd. Deze maand zit ik al op 100+ kilometers. Dus dat gaat goed. Ook voelt het herstel goed. Lichaam hersteld wonderbaarlijk snel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten